بابانوئل شخصيت جذاب سينماي جهان
ارسالي سپيده صدف ارسالي سپيده صدف

«بابانوئل» از بدو پيدايش صنعت سينما به عنوان شخصيتي جذاب دستمايه فيلمسازان قرار گرفته و در اين زمينه نيز موفقيت‌هاي بزرگي نصيب اين صنعت كرده است.

   آنچه كه در فولكلور مسيحيان آمده است: سالها پيش، در روزگار بعد از ميلاد مسيح، در يك شب سرد زمستاني پيرمردي از كنار كلبه خانواده فقير و تنگدستي كه در برآورده كردن نيازهاي اوليه زندگيشان مانده بودند، رد مي‌شد. پيرمرد متوجه تنگدستي اين خانواده و محروميت آنها از مواهب زندگي شد. آن شب برفي، شب تولد حضرت مسيح (ع) بود و پدر خانواده نتوانسته بود به مناسبت آن شب سور و سات معمولي يك جشن كوچك را براي خانواده‌اش ترتيب دهد تا شب شادي براي بچه‌هايش بوجود آورد.. پيرمرد متاثر از اين موضوع متوجه درخت كاج شكسته جنب كلبه شد و تصميم گرفت براي شادي دل كودكان اين خانواده كاري كند ، پس تمام شاخ و برگ هاي اين كاج شكسته را با شكلات و شيريني تزيين كرد و از آن جا رفت. آن خانواده فقير متوجه اين هديه شدند و آن را هديه‌اي از سوي مسيح مقدس دانستند.

آن پيرمرد كه بعدها نيز همچنان در هر عيد شادي را به دل‌هاي كودكان هديه مي‌داد، بابا نوئل نام گرفت.

«بابا نوئل» و «كريسمس» از همان بدو پيدايش صنعت سينما به عنوان موضوعي جذاب دستمايه فيلمسازان قرار گرفته و در اين زمينه نيز موفقيت‌هاي بزرگي نصيت اين صنعت شده است. سينماي كودك و نوجوان نيز از اين امر مستثني نبوده است.

از جمله موفق‌ترين اين فيلم‌ها مي‌توان به انيميشن «قطار سريع السير قطبي » به‌كارگرداني «رابرت زمه‌كيس» اشاره كرد. اين فيلم كه بر اساس داستاني از «كريس ون‌آلزبورگ» ساخته شده است، سال گذشته علاوه بر نمايش موفق خود توانست در مراسم اسكار جوايزي را نيز از آن خود كند.

«قطار سريع‌السير قطبي» كه بازيگر مشهوري چون «تام هنكس» در آن در پنج نقش متفاوت بازي مي‌كند، داستان سفر پرماجراي كودكي را به همراه دوستانش در جريان شب كريسمس به قطب شمال و در پي يافتن بابانوئل روايت مي‌كند كه در طول اين سفركودك اعتقاد خود به بابانوئل را حفظ مي‌كند.فروش داخلي اين فيلم كه تلفيقي از انيمشن و واقعيت است،بالغ بر 163 ميليون دالر است.

از ديگر فيلم‌هاي موفق گيشه كريسمس مي‌توان به فيلم «سرود كريسمس» برگرفته از اثر ادبي و ارزشمند «چارلز ديكنز» اشاره كرد، اين فيلم كه تاكنون نسخه‌هاي زيادي از آن ساخته شده چه در بخش انيمشن و چه در بخش فيلم توانسته است تاكنون طرفداران زيادي را در سطح جهان به خود جذب كند.

اين فيلم داستان شخصيتي ثروتمند و بسيار خسيس است كه به واسطه رؤياهاي شب كريسمس به انساني مهربان و سخاوتمند تبديل مي‌شود.

همانگونه كه در اكثر فيلم‌‌هاي ساخته شده درباره كريسمس ديده مي‌شود، بابانوئل به عنوان عنصر اصلي و شادي بخش اين فيلم‌هاي همواره، مظهر عشق، محبت، اميد و دوستي بوده، آنچنانكه به نظر مي‌رسد فيلم‌هايي از اين دست بدون شخصيت بابانوئل، چيزي كم داشته و چندان مقبول طبع مخاطب خود قرار نمي‌گيرند.

تاكنون فيلم‌هاي زيادي درباره كريسمس كه از جمله آنها مي‌توان به فيلم‌هاي «نيك و نوئل» محصول 1995،«سرود كريسمس» محصول 1999، «كابوس پيش از كريسمس» محصول 1999 و «كريسمس با كرنك‌ها»، «نوئل» محصول 2004 ، ‌ «راه كريسمس» محصول 2004 و «كريسمس بر فراز ابرها» محصول 2005 اشاره كرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


January 2nd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری